On the following pages you could find a voluminous discography on Valentin Rathgeber. Although we try hard to be exhaustive we may have missed something. We especially appreciate further suggestions.
On the following pages you could find a voluminous bibliography on Valentin Rathgeber. Although we try hard to be exhaustive we may have missed something. We especially appreciate further suggestions.
Brusniak, Friedhelm/Gerecke Michael, Eine unbekannte Zweitauflage von Johann Valentin Rathgebers Missale Opus XII Pars I aus dem Jahre 1743 in der Dombibliothek Fritzlar. Ein neuer Beleg für die Beliebtheit der Ruralmesse im 18. Jahrhundert: Zeitschrift für hessische Geschichte und Landeskunde (ZHG). Bd. 122 (Kassel) 43–56.
Brusniak, Friedhelm/Gerecke Michael, Unbekannter Rathgeber-Druck in der Dombibliothek Fritzlar, Zweitauflage der Ruralmessen Op. 12 von 1743 wiederentdeckt: Kirchenmusikalische Informationen. Musik im Bistum Fulda 2017. 2. Halbjahr (Fulda) 24–28.
Brusniak, Friedhelm, Pater Valentin Rathgebers „musikalischer Humor“: Jung-Kaiser, Ute/Diedrich, Stephan (Hrsg.), Musikalischer Humor als ästhetische Distanz? (15. Internationaler Kongress der Gesellschaft für Musikforschung, Symposia 1), Göttingen, 99–112.
Gaß, Berthold, Johann Valentin Rathgeber: Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon. BBKL, Band XXXII (Nordhausen) Spalten 1117-1158.
Dippold, Günter, Leben und Nachleben des Komponisten P. Valentin Rathgeber OSB: Frankenland. Zeitschrift für fränkische Landeskunde und Kulturpflege. Neue Folge. Jg. 62 Heft 3 (Würzburg) 198–206.
Gaß, Erasmus, Valentin Rathgeber und Fladungen: Heimat-Jahrbuch des Landkreises Rhön-Grabfeld. Jg. 32 (Mellrichstadt) 373–382.
Gaß, Erasmus, Fränkische Klosterkomponisten in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts. Valentin Rathgeber und Zeitgenossen: Kirchenmusik in der Diözese Würzburg. Studien und Quellen vom 16. bis ins 20. Jahrhundert, Quellen und Forschungen zur Geschichte des Bistums und Hochstifts Würzburg. Bd. 64 (Würzburg) 74–235.
Janz, Bernhard, Stationen der Kirchenmusik im Bistum Würzburg: Kirchenmusik in der Diözese Würzburg. Studien und Quellen vom 16. bis ins 20. Jahrhundert, Quellen und Forschungen zur Geschichte des Bistums und Hochstifts Würzburg. Bd. 64 (Würzburg) 40–55.
Kirsch, Dieter, Die Kirchenmusik und das Wirken der Schullehrer im Bistum Würzburg des 19. Jahrhunderts: Kirchenmusik in der Diözese Würzburg. Studien und Quellen vom 16. bis ins 20. Jahrhundert, Quellen und Forschungen zur Geschichte des Bistums und Hochstifts Würzburg. Bd. 64 (Würzburg) 256–270.
Koesler, Siegfried, Die Würzburger Dommusik in den ersten zwei Dritteln des 20. Jahrhunderts: Kirchenmusik in der Diözese Würzburg. Studien und Quellen vom 16. bis ins 20. Jahrhundert, Quellen und Forschungen zur Geschichte des Bistums und Hochstifts Würzburg. Bd. 64 (Würzburg) 271– 326.
Gaß, Erasmus, Rhöner Klosterkomponisten – Valentin Rathgeber und Zeitgenossen: Hauptvorstand des Rhönklubs (Hrsg.), Rhön – Barock in Stadt und Land. 45. Kulturtagung auf dem Volkersberg vom 4.–5. April 2009 (Fulda) 57–71.
Gaß, Erasmus, P. Valentin Rathgeber OSB (1682–1750) im Kontext der mainfränkischen Klostermusik: Günther Massenkeil (Hrsg.), Kirchenmusikalisches Jahrbuch 2008. Jg 92 (Paderborn) 49–67.
Gaß, Erasmus, „Ein Kuhe gehört im Stall, und ein Mönch in sein Closter“. Klosterflucht im 18. Jahrhundert: Dieter Michael Feineis/Erik Soder von Güldenstubbe/Wolfgang Weiß (Hrsg.), Würzburger Diözesangeschichtsblätter. Bd. 71 (Würzburg) 235–248.
Brusniak, Friedhelm, Die Valentin-Rathgeber-Bearbeitungen in den Volksliederbüchern für Chorgesang des 20. Jahrhunderts: Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 77–106.
Dippold, Günter, Das Klosterleben in Banz zur Zeit Valentin Rathgebers: Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 35–54.
Gaß, Erasmus, Valentin Rathgeber im interdisziplinären Spannungsfeld: Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 9–15.
Gaß, Erasmus, Neues zur Quellenkunde Rathgebers: Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 187–239.
Gaß, Erasmus, Rathgeber als Kurgast in Kissingen im Jahr 1744: Mainfränkisches Jahrbuch für Geschichte und Kunst 60, 162–177.
Jurgensmeier, Charles, Die Magnifikatvertonungen von Valentin Rathgeber OSB in den Vesperae Rurales – Eine kritische Bestandsaufnahme: Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 107–121.
Konik, Marcin, Johann Valentin Rathgebers Werke im Lichte der polnischen Quellen: Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 173–186.
Scheele, Paul-Werner, Hinweise zur Spiritualität Valentin Rathgebers in seinen Arien (Opus X): Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 55–75.
Ullrich, Hermann, Rathgeber-Rezeption bei Jesuiten und Franziskanern: Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 123–172.
Weiß, Wolfgang, Valentin Rathgeber – ein Sohn des Bistums und Hochstifts Würzburg: Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 17–33.
Willner, Nikola/Gaß, Erasmus, Die Widmungsvorreden Rathgebers zu Opus XIV–XIX lateinisch – deutsch mit Kommentar: Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 241–297.
Willner, Nikola/Gaß, Erasmus, P. Valentin Rathgebers Aufenthalt in Pannonhalma lateinisch – deutsch mit Kommentar: Gaß, Erasmus/Gaß, Berthold (Hrsg.), Rathgeber im Kontext. I. Internationales Rathgeber-Symposium am 3. Juni 2007 in Oberelsbach. FS Franz Krautwurst (Musica Buchonica 2; Oberelsbach) 299–305.
Braun, Andrea, „Alleweil ein wenig lustig ...“. 325. Geburtstag des fränkischen Komponisten Valentin Rathgeber: Würzburger katholisches Sonntagsblatt 154/15, 38.
Gaß, Erasmus, Neues zur Biographie von Johann Valentin Rathgeber (1682–1750): Würzburger Diözesangeschichtsblätter 69, 471–489.
Gaß, Erasmus/Gaß Berthold, Johann Valentin Rathgeber (1682–1750). Leben – Werk – Bedeutung. Ausstellungskatalog anlässlich des 325. Geburtstages Rathgebers (Musica Buchonica 1; Oberelsbach).
Gaß, Erasmus/Gaß Berthold, Valentin Rathgeber und seine Rhöner Heimat. Geburtstag jährt sich 2007 zum 325. Mal: Heimat-Jahrbuch des Landkreises Rhön-Grabfeld 29, 429–437.
Krautwurst, Franz, Valentin Rathgeber in St. Gallen (1731): Gaß, Erasmus/Gaß Berthold, Johann Valentin Rathgeber (1682–1750). Leben – Werk – Bedeutung. Ausstellungskatalog anlässlich des 325. Geburtstages Rathgebers (Musica Buchonica 1; Oberelsbach) 239–241.
Gaß, Erasmus, „Die unerlaubte Reise“. Rathgeber als Werbestratege: Heimat-Jahrbuch des Landkreises Rhön-Grabfeld 28, 81–86.
Krautwurst, Franz, Valentin Rathgeber OSB (1682–1750): Brusniak, Friedhelm (Hrsg.), Franconia cantat. Fränkische Musikgeschichte in Lebensbildern aus sechs Jahrhunderten (Veröffentlichungen der Gesellschaft für Fränkische Geschichte IX/51; Stegaurach) 63–83.
Bayreuther, Rainer, Rathgeber, Johann Valentin: 2MGG Personenteil 13 Pal-Rib (Kassel), 1303-1305.
Mettenleiter, Andreas, Das ganze Leben ist dankbare Musik. Über den Barockkomponisten und Benediktinerpater Johann Valentin Rathgeber: Fränkischer Hauskalender und Caritaskalender 2006 (Würzburg) 120–123.
Eybl, Franz M., Verdrängte Gesänge. Liedzirkulation, Zensur und Geselligkeit in der süddeutschen Barockkultur: Battafarano, Italo Michele (Hrsg.), Morgen-Glantz. Zeitschrift der Christian Knorr von Rosenroth-Gesellschaft 14 (Sulzbach-Rosenberg) 33–52.
Dotzauer, Wilfried, Rathgeber, Johann (Hans) Valentin: Hockerts, H. G. (Hrsg.), Neue Deutsche Biographie 21 (Berlin), 178-179.
Gaß, Erasmus, Johann Valentin Rathgeber (1682–1750) – Mainfränkischer Komponist im Kloster Banz: Trenschel, H.-P. (Hrsg.), „... meine angenehmste Unterhaltung“. Musikinstrumente und Musikalien aus fränkischen Sammlungen. Zur Sonderausstellung des Mainfränkischen Museums Würzburg 14. Mai – 24. August 2003 (Würzburg 2003) 81–86.
Gaß, Erasmus, „Non artificium extraordinarium, sed...“. Die Bedeutung Valentin Rathgebers durch die Jahrhunderte: Wittstadt, K. (Hrsg.), Kirchenmusik – Glaubensmusik. Festschrift Paul Damjakob (Würzburger Diözesangeschichtsblätter 64; Würzburg) 77–102.
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Dotzauer, Wilfried, J. Valentin Rathgeber und seine Kirchenmusik: Kirchenmusik im Erzbistum Bamberg 23, 4–12.
Pfeifer, Michael, Ein komponierender Benediktinermönch. Zum 250. Todestag des Barockkomponisten Valentin Rathgeber: Würzburger katholisches Sonntagsblatt 40, 25.
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Nowak, Erhard, Rathgebers Werk. Werkverzeichnis: Kleiner, Hans/Nowak, Erhard (Hrsg.), „Nur wer die Musik liebt...“ Valentin Rathgeber (1682–1750). Heimat, Herkunft, Leben und Werk (Bad Neustadt/S.) 55–74.
Ullrich, Hermann, Die Te-Deum-Kompositionen von Valentin Rathgeber O.S.B. (1682–1750). Musikwissenschaftliche und musikdidaktische Studien (Zulassungsarbeit; Schwäbisch Gmünd).
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Kalb, Karl Heinz, Banz. Ein fränkisches Benediktinerkloster im Wandel seiner Geschichte (Heimatbeilage zum Amtlichen Schulanzeiger des Regierungsbezirks Oberfranken 75; Bayreuth).
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Szigeti, Kilian, Werke P. Valentin Rathgebers OSB in Ungarn: Jahresbericht 1976/77. Egbert-Gymnasium, Humanistisches-Neusprachliches Gymnasium und Seminarien der Abtei Münsterschwarzach (Münsterschwarzach) 46–47.
Dotzauer, Wilfried, Die kirchenmusikalischen Werke Johann Valentin Rathgebers (Erlangen).
Rehm, Gottfried, Rathgebers Musik in der Schweiz und in der DDR: Rhönwacht 1, 5.
Szigeti, Kilian, P. Valentin Rathgebers Reise nach Ungarn im Jahre 1735: Jahresbericht 1975/76. Egbert-Gymnasium, Humanistisches-Neusprachliches Gymnasium und Seminarien der Abtei Münsterschwarzach (Münsterschwarzach) 57–60.
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Rehm, Gottfried, Ein Rathgeberlied im Wandel der Zeit: Buchenblätter 1.8., 14.
Rehm, Gottfried, Rathgeber im Hess. Rundfunk: Buchenblätter 5, 19.
Rehm, Gottfried, Das neue Musiklexikon über Rathgeber: Buchenblätter 33, 132.
Rehm, Gottfried, Schallplatten mit Musik von V. Rathgeber: Buchenblätter 4, 16.
Rehm, Gottfried, ‘Alleweil ein wenig lustig’. Ein Beitrag zur Geschichte eines Rathgeberliedes: Rhönwacht 4, 99–100.
Rehm, Gottfried, Eine Anweisung für Sänger und Organisten von 1727: Musica Sacra 86, 354–355.
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Rehm, Gottfried, Valentin Rathgebers „Pastorellen für die Weihnachtszeit“: Musica Sacra 85, 11–14.
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Jäck, Joachim Heinrich, Pantheon der Literaten und Künstler Bambergs. Band 5/6 (Bamberg).
Gerber, Ernst Ludwig, Neues historisch-biographisches Lexikon der Tonkünstler. Band 3 K–R (Leipzig).
Choron, Alexandre Etienne/Fayolle, François Joseph Marie, Dictionnaire Historique des Musiciens, Artistes et Amateurs, Morts ou Vivans Précédé d'un Sommaire de l'Histoire de la Musique. Band 2 M – Z (Paris).
Gerber, Ernst Ludwig, Historisch-biographisches Lexicon der Tonkünstler. Band 2 N–Z (Leipzig).
Zedler, Johann Heinrich, Grosses vollständiges Universallexikon. Band 30 Q, R – Reh (Leipzig).
Walther, Johann Gottfried, Musikalisches Lexikon oder musikalische Bibliothek (Leipzig).
The complete compilation of the printed works of Rathgeber consists of 10662 (10650) pages, attributed to 28 (27) Opus in 254 (249) music sheets.
The numbers in brackets refer to compositions written directly by Rathgeber whereas the fourth part of the Tafelconfect can be attributed to Johann Caspar Seyfert.
Many thanks to all librarians who assisted us both non-materially and financially, namely:
Dr. sc.techn. H.-R. Binz (Solothurn/CH)
Sr. M. Clara Bobst (Sarnen/CH)
Stefan Dell'Olivo (Zürich/CH)
P Lukas Helg (Einsiedeln/CH)
P Roman Hofer (Engelberg/CH)
Dir. Terézia Kaššayová (Martin/SLK)
Dr. Marianne Luginbühl (Frauenfeld/CH)
Dr. Erasmus Gaß
Berthold Gaß
Stefan Gaß
Op 1 1721 (21728) (R 295)
Title: Oktava musica clavium octo musicarum in Missis octo musicalibus
Dedication: Abbot Benedikt Lurz (Banz)
Content: 8 Masses (+ 2 Requien in 2nd edition)
Setting: C (48) A (48) T (48) B (48) Vl 1 (52) Vl 2 (52) Vc (58) O (62) = 416 pages
Op 2 1723 (R 296)
Title: Oktava musica clavium octo musicarum in Missis octo musicalibus
Dedication: Abbot Benedikt Lurz (Banz)
Content: 8 Masses (+ 2 Requien in 2nd edition)
Setting: C (48) A (48) T (48) B (48) Vl 1 (52) Vl 2 (52) Vc (58) O (62) = 416 pages
Op 3 1725 (21726) (R 297)
Title: Novena Principalis Constantiniana
Dedication: Abbot Constantin von Buttlar (Fulda)
Content: 8 Masses, 1 Requiem
Setting: C (68) A (68) T (68) B (68) Vl 1 (88) Vl 2 (88) Vc (86) O (90) TL 1 (34) TL 2 (34) = 692 pages
Op 4 1726 (R 299)
Title: Sacra anaphonesis viginti quatuor Offertoria
Dedication: Abbot Wilhelm Sölner (Ebrach)
Content: 24 Offertories
Setting: C (46) A (48) T (44) B (42) Vl 1 (60) Vl 2 (60) Vc (64) O (68) TL 1 (28) TL 2 (28) = 488 pages
Op 5 1727 (R 300)
Title: Harmonia Mariano-musica
Dedication: Queen of Heaven and Virgin Mary
Content: 6 Marian Litanies, 15 Antiphonies, 2 Te Deum, 2 Miserere
Setting: C (48) A (48) T (40) B (42) Vl 1 (60) Vl 2 (60) Vc (66) O (68) TL 1 (20) TL 2 (20) Ty (12) = 484 pages
Op 6 1728 (R 321)
Title: Chelys Sonora
Dedication: Councillor Johann Georg Franz Lurz (Bamberg/Mainz)
Content: 24 instrumental concertos
Setting: Vlp (74) Vl 1 (64) Vl 2 (62) Vc (50) O (54) CL 1 (20) CL 2 (16) = 340 pages
Op 7 1730 (R 301)
Title: Decas Mariano-musica
Dedication: Abbot Nikolaus Paccius (Trier)
Content: 10 Masses
Setting: C (64) A (64) T (64) B (64) Vl 1 (74) Vl 2 (74) Vc (76) O (80) CL 1 (32) CL 2 (32) = 624 pages
Op 8 1731 (R 302)
Title: Harmonia lugubris in refrigerium fidelium defunctorum conscripta
Dedication: Poor Souls in the Purgatory
Content: 6 Requien, 2 Libera me
Setting: C (38) A (38) T (38) B (38) Vl 1 (46) Vl 2 (46) Vc (52) O (54) L 1 (28) L 2 (28) AT (28) TT (28) BT (28) = 490 pages
Op 9 1732 (R 303)
Title: Psalmodia vespertina
Dedication: Earl Ernst of Montfort
Content: 4 Vespers, 5 Psalms, 1 Magnifikat, 1 Compline
Setting: C (50) A (48) T (48) B (48) Vl 1 (58) Vl 2 (58) Vc (60) O (64) C 1 (14) C 2 (14) Ty (14) = 476 pages
Op 10 1732 (R 304)
Title: Vox sonora decantans Arias XVI
Dedication: Abbot Alberich Beusch (Wettingen)
Content: 16 Solo Arias
Setting: C (34) Vl 1 (32) Vl 2 (32) Va (20) Vc (36) O (40) = 194 pages
Op 11 1732 (R 305)
Title: Columba sacra ad coelum gemens
Dedication: Abbot Ambrosius Müller (Pfäfers)
Content: 36 Hymns
Setting: C (44) A (38) T (36) B (36) Vl 1 (54) Vl 2 (54) Vc (52) O (56) TL 1 (30) TL 2 (30) = 430 pages
Op 12a 1733 (21743) (R 306)
Title: Missale tum rurale tum civile
Dedication: Parish Priest Dr iur utr Melchior Sauter (Wasserburg)
Content: 6 Masses, 2 Requien
Setting: C (40) A (42) T (24) B (36) Vl 1 (40) Vl 2 (40) Vc (42) O (44) TL 1 (16) TL 2 (16) = 340 pages
Op 12b 1733 (R 307)
Title: Missale tum rurale tum civile
Dedication: Provost Dr iur Anton Cajetan of Unertl (Habach)
Content: 6 Masses
Setting: C (38) A (38) T (30) B (36) Vl 1 (42) Vl 2 (42) Vc (46) O (50) TL 1 (16) TL 2 (16) = 354 pages
Op 13 1734 (R 308)
Title: Cithara Davidis poenitentis
Dedication: Abbot Maximilian Rest (Scheyern)
Content: 6 Miserere, 6 Tantum Ergo
Setting: C (38) A (38) T (36) B (38) Vl 1 (46) Vl 2 (46) Vc (54) O (58) L 1 AT (26) L 2 TT (24) BT (18) = 422 pages
Op 14a 1734 (R 309)
Title: Holocaustoma ecclesiasticum
Dedication: Abbot Anselm Godin (Regensburg)
Content: 20 Offertories, 6 Antiphonies
Setting: C (44) A (42) T (40) B (38) Vl 1 (48) Vl 2 (48) Vc (50) O (54) TL 1 (24) TL 2 (24) Ty (12) = 424 pages
Op 14b 1734 (R 310)
Title: Holocaustoma ecclesiasticum
Dedication: Abbot Joscio Hamberger (Niederaltaich)
Content: 20 Offertories, 6 Antiphonies
Setting: C (48) A (46) T (46) B (44) Vl 1 (56) Vl 2 (56) Vc (58) O (60) TL 1 (28) TL 2 (28) Ty (12) = 482 pages
Op 14c 1735 (R 311)
Title: Holocaustoma ecclesiasticum
Dedication: Abbot Berthold Dietmayr (Melk)/Abbot Robert Leeb (Heiligenkreuz/St. Gotthard)
Content: 20 Offertories, 6 Antiphonies, 3 Tenebrae
Setting: C (52) A (48) T (48) B (46) Vl 1 (58) Vl 2 (58) Vc (56) O (62) TL 1 (28) TL 2 (28) Ty (14) = 498 pages
Op 15 1735 (R 312)
Title: Dominicale complectens Offertoria
Dedication: Abbot Carl Fetzer (Wien)/Abbot Benedek Sajghó (Pannonhalma)
Content: 50 Offertories
Setting: C (46) A (46) T (46) B (46) Vl (42) Vc (50) O (52) AT (38) TT (38) = 404 pages
Op 16 1736 (R 313)
Title: Antiphonale Marianum
Dedication: Head of the Austrian Jesuit Province Franz Molindes (Wien)/Abbot Kilian Werlein (St. Lambrecht)
Content: 24 Antiphonies
Setting: C (22) A (22) T (22) B (22) Vl 1 (20) Vl 2 (20) Vc (22) O (30) = 180 pages
Op 17 1736 (R 314)
Title: Psalterium jucundum
Dedication: Ernst Baron of Girardi (Mariazell)
Content: 4 Vespers, 5 Psalms
Setting: C (40) A (36) T (32) B (38) Vl 1 (40) Vl 2 (40) Vc (40) O (44) C 1 (12) C 2 (12) Ty (12) = 346 pages
Op 18 1736 (R 315)
Title: Cultus Marianus
Dedication: none
Content: 6 Lauretanian Litanies
Setting: C (22) A (20) T (18) B (20) Vl 1 (22) Vl 2 (22) Vc (22) O (20) ClC 1 (8) ClC 2 (8) Ty (8) = 190 pages
Op 19 1738 (R 316)
Title: Sacrarium quadriforme
Dedication: Abbot Gregor Stumm (Banz)
Content: 4 Masses
Setting: C (42) A (42) T (38) B (38) rC (36) rA (36) rT (34) rB (34) Vl 1 (60) Vl 2 (60) Vc (60) O (64) Cl 1 (28) Cl 2 (28) AT (30) TT (30) Ty (14) = 674 pages
Op 20 1739 (R 317)
Title: Hortus noviter exstructus germinans flores novos
Dedication: none
Content: 30 Offertories
Setting: C (48) A (50) T (46) B (46) Vl 1 (42) Vl 2 (42) Vc (52) O (52) = 378 pages
Op 22 1743 (21750) (R 322)
Title: Musicalischer Zeit-Vertreib auf dem Clavier
Dedication: none
Content: 60 Piano Arias
Setting: O (124) = 124 pages
1733 (R 318)
Title: Ohren-vergnügendes und Gemüth-ergötzendes Tafel-Confect
Dedication: none
Content: 12 Pieces
Setting: C 2 (60) C 2 (36) B (32) O (28) = 156 pages
1737 (R 319)
Title: Andere Tracht Des Ohren-vergnügenden und Gemüth-ergötzenden Tafel-Confects
Dedication: none
Content: 12 Pieces
Setting: C (40) C / A / Vl 1 (22) T / Vl 2 (22) B (36) O (40) = 160 pages
1739 (R 320)
Title: Dritte Tracht Des Ohren-vergnügenden und Gemüth-ergötzenden Tafel-Confects
Dedication: none
Content: 15 Pieces
Setting: C (44) C / A / Vl 1 (30) T / Vl 2 (22) B (16) O (38) = 134 pages
1746 (Johann Caspar Seyfert)
Title: Vierte Tracht des Ohren-vergnügenden und Gemüth-ergötzenden Tafel-Confects
Dedication: none
Content: 12 Pieces
Setting: C (28) A / Vl 2 (26) T (32) B / Vl 1 (32) O (38) = 156 pages
P. Valentin Rathgeber has written a substantial oeuvre. Only a fractional part thereof has survived. Contrary to many of his fellow composers, Rathgeber directed to a broad audience when publishing his works. Rathgeber carefully studied the music market and masterfully supplied for it. He wrote ambitious music for modest conditions which could also compete with the music at court. It certainly would be a fruitful task for musicology to work out the aspects critical of society within Rathgeber’s works.
Rathgeber’s complete printed work is collected in the First German Tobacco Museum Oberelsbach and could be consulted there. This complete compilation established by the International Valentin-Rathgeber-Society e.V. facilitates research and editing. Since Rathgeber’s work is published in many single sheets, without this compilation, one has to go to different places to get all parts of one composition.
Due to this complete compilation it was possible to check the incipit of the extant manuscripts and to compare them with the prints. Thus, it was possible to find 55 new handwritten works of Rathgeber.Sacred vocal music written for different purposes has the lion’s share within Rathgeber’s oeuvre. Already the amount of prints is stunning:
164
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|
61
|
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42
|
|
36
|
|
16
|
|
Psalms
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15
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14
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|
13
|
|
Requien
|
11
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Miserere
|
8
|
6
|
|
Tenebrae
|
3
|
Magnificat
|
3
|
2
|
|
Libera
|
2
|
Compline
|
1
|
total number
|
397
|
Rathgeber also published the following secular works, namely instrumental and vocal music:
60
|
|
Tafelconfec
|
39
|
Concertos
|
24
|
total number
|
123
|
Apart from the printed oeuvre, Rathgeber has written many more works that have survived as manuscripts:
Hymns
|
19
|
Antiphons
|
14
|
Offertories
|
7
|
Litanies
|
6
|
Masses
|
5
|
Magnificat
|
2
|
Psalms
|
1
|
Requiem
|
1
|
total number
|
55
|
Thus, 575 works of Rathgeber are known so far.
All in all, the appraisal of G.J. Schatt, Benedictine monk in the convent of Banz, is still valid:
"All the other musical compositions which he didn't publish and which are religious for the most part testify to such a intellectual fruitfulness so that scarcely anybody could believe that just one man could have displayed such a various activity if one would not have seen this and would have been awestruck".
DATE |
Event |
April 3, 1682 |
Hans Valentin Rathgeber was born in Oberelsbach. He was the 6th child of the schoolmaster, cantor and organist Valentin Rathgeber and his wife Anna. On the same day he was baptized Hans Valentin. Most probably he received his first musical education in playing organ and violin from his father. |
Februray 2, 1701 |
Rathgeber registered at the university of Wuerzburg as a Logicus which includes rhetoric, mathematics and jurisprudence. Soon he also studied theology. |
July 1, 1704 |
Rathgeber, then a student of theology, was appointed as schoolmaster for the orphanage school of the Juliusspital after the probationary period of four weeks. Probably Valentin Rathgeber previously belonged to the Musaeum Julianum, an academic college affiliated with the Juliusspital. Rathgeber's appointment was possibly supported by the canonicus Johannes Kiesner - as well a native of Oberelsbach. |
October 4, 1704 | Permanent appointment was granted. Especially his music abilities were referred to, and his young age was not an obstacle: "since now he has behaved without complaints in spite of his youth, as well as he is appropriate for the Spital concerning music". |
March 16, 1707 |
Again Rathgeber is reminded that he will be dismissed out of the orphanage school because „he is not respectable for the Spital due to his youth and other reasons". But he was permitted to live at the Julius-Spital until Easter (April 24). Due to his musical abilities Rathgeber soon became valet of the abbot Kilian Duering of the monastery of Banz. |
November 26, 1707 |
He joined the monastic life by becoming a novice either due to tendency or due to further provisioning. |
December 6, 1708 |
After a year Rathgeber celebrated his profess at the monastery of Banz. |
September 21, 1709 |
Rathgeber was consecrated to the subdiocanate in the cathedral of Wuerzburg. |
September 20, 1710 |
Rathgeber was consecrated to the diaconate in the cathedral of Wuerzburg. |
September 19, 1711 |
Again in Wuerzburg, Rathgeber was ordained. |
October 18, 1711 |
Rathgeber celebrated his ordination to the priesthood in his convent. His second name Valentin became also his monastic name. |
1721 |
Rathgeber published his Opus I including 8 missae breves for 4 voices and the church trio (2 violins and continuo). These masses are characterized by suaveness, facility and brevity. In the year 1728 there was a reprint of this debut feature enlarged by 2 requiems. |
1723 |
Rathgeber's Opus II contains 6 vespers in pompous concerto style which are either festive or short compositions. These vesper cycles have got 5 psalms each and Magnificat. |
1725 |
Rathgeber's Opus III is a cycle of 9 missae solemnes. After a year there was a second edition of this work which shows that Rathgeber's sacred compositions have made their way due to their popular simplicity. |
1726 |
Rathgeber released Opus IV, a collection of instrumental offertories. |
1727 |
Opus V meets the liturgical demands of Marian antiphonies throughout the ecclesiastical year. |
1728 |
Rathgeber released his first secular work Opus VI which is a collection of instrumental concertos. Since Rathgeber was criticized by music experts due to his new style, he decided to campaign for his music with a public relation tour. In that respect he could present his compositions to the public and could answer the requests of the music market. |
October 22, 1729 |
Rathgeber left - allegedly without permission by the abbot- the monastery for a public relation tour lasting 9 years. |
1730 |
Most probably Rathgeber went via Wuerzburg and Mainz to the Rhineland and sojourned at the Benedictine monastery St. Maximin in Trier. There, Rathgeber released Opus VII „Decas Mariano-Musica", a collection of 10 missae solemnes for all feasts of Mary, mother of God. This compilation is dedicated to the abbot Nikolaus Paccius. |
1731 |
Rathgeber published Opus VIII, a collection of 6 Requiem and 2 Libera me. Most probably this opus was written while Rathgeber experienced the cachexia and death of his patron. Rathgeber left Trier and came probably via Stuttgart to Lake Constance. |
September 9, 1731 |
Rathgeber sojourned in Muri abbey, Aargau canton/Switzerland, and dedicated a mass to prince abbot Gerold Haimb on occasion of his abbatial anniversary. This mass was rediscovered a short while ago. Most probably he also played the famous organs of the abbey church. |
November 29, 1731 |
Rathgeber visited the Music College of the German School in Zuerich, Switzerland, and presented some of his works. |
1732 |
Rathgeber published Opus IX, a compilation of Vespers, dedicated to Ernst, Earl of Montfort who resided in the castles of Tettnang and Langenargen. In the same year Rathgeber published Opus X, a collection of 8 latin and german arias, and Opus XI consisting of 36 hymns. The Baroque text of the arias probably stems from Rathgeber himself. According to the dedications one can conclude that Rathgeber visited the Cistercian monastery of Wettingen, Aargau canton, and the Benedictine monastery of Pfaefers, St.Gallen canton, while travelling through the northern part of Switzerland. |
1733 |
The next work of Rathgeber is released in two parts. The first volume of Opus XII is dedicated to Dr. Melchior Sauter, parish priest of Wasserburg. It consists of 6 missae rurales, intended for country districts where choirs as well as musicians were limited. This work was also very popular and it was followed in 1743 by a second edition. The second volume is dedicated to Dr. Anton Cajetan von Unertl, provost of Habach. Contrary to the first part, Rathgeber wrote 6 missae civiles, more festive and especially for use in towns. He also published anonymously the first part of his Tafelconfect. |
1734 |
In that year Rathgeber released Opus XIII, a collection of 6 Miserere and Tantum Ergo dedicated to Maximilian Rest, Benedictine abbot of Scheyern. Most probably Rathgeber also visited his publisher Johann Jakob Lotter in Augsburg. Afterwards Rathgeber went to the east. Still in the same year, Rathgeber published the first two parts of his threefold Opus XIV, a cycle of offertories for all feasts of Christ and the saints. The first part is dedicated to Anselm Godin, prince abbot of the Reichs-Abbey of St. Emmeram in Regensburg whereas the second part was dedicated to Joscio Hamberger, Benedictine abbot of Niederaltaich. |
1735 |
Also in this year Rathgeber was very prolific. Thus, he published the third part of Opus XIV dedicated either to Berthold Dietmayr, Benedictine abbot of Melk, or to Robert Leeb, Cistertian abbot of Heiligenkreuz near Vienna. Maybe he received funding by both abbots although they did not know about each other. Perhaps one of these abbots consented in financing this opus. |
October 2-14, 1735 |
Rathgeber sojourned in the Bendictine monastery of Pannonhalma/Hungary and dedicated Opus XV, a collection of 50 offertories for the usual Sundays, to arch abbot Benedek Sajghó. These offertories are written in "stylo antico" and can be performed with choir and organ alone. However, after being kicked out of the monastery rather unfriendly, Rathgeber dedicated the same Opus to Carl Fetzer, abbot of the Scottish monastery in Vienna. |
1736 |
Rathgeber released Opus XVI, a compilation of 24 antiphones, dedicated again to two sponsors: Kilian Werlein, Benedictine abbot of St. Lambrecht, or Franz Molindes, head of the Austrian Jesuit province. In the same year Rathgeber also published Opus XVII, a rural compilation of vespers, dedicated to Ernst Baron of Girardi, the Benedictine superior of the place of pilgrimage in Mariazell. Moreover, Rathgeber presented Opus XVIII, a collection of 6 Lauretanian Litanies, without a sponsor so far. |
1737 |
Anonymously again another part of the Tafelconfect is published. |
September 2, 1738 |
After nearly 9 years of journeying, Rathgeber returned to the monastery of Banz. Allegedly, he was imprisoned in the jail of the convent. Most probably Rathgeber was isolated from his brother monks when counselling about his case. |
September 19, 1738 |
After a general confession and renewal of his profession Rathgeber was revived in the monastic convent. In the same year Rathgeber published Opus XIX, a collection of 4 missae solennes each with a concert, dedicated to his new abbot Gregor Stumm, such as he had previously dedicated his first Opus to his abbot Benedikt Lurz in 1721. |
1739 |
In contrast to his announcement that he wouldn't publish further compositions Rathgeber presented Opus XX, a compilation of 30 easily practicable offertories. Probably in the same year the third part of the Tafelconfect is published - again anonymously (see the catalogues of the publisher). |
1741 |
In that year, Rathgeber published his last sacred work. So far, not one copy has been discovered. |
1743 |
Rathgeber published his last work Opusculum XXII, a collection of 60 easy arias for the keyboard instruments. Due to their great popularity they had to be reprinted in the year 1750. In his last years, Rathgeber wrote many essays, handwritten compositions and a autobiography. Unfortunately, none of his latest works has been preserved. |
July 16,1744 | Rathgeber was patient at the health resort of Kissingen |
June 2, 1750 |
After severe illness (either articular gout or an apoplectic stroke), Rathgeber who was one of the most famous and influential composers of Southern Germany during his life time, died. |
Here you could find different recordings with Marian works ...